Hvad er en god SEO-tekst?

– Skrevet af Stine Fentz, ConText 

Google Succes Online tur
Stine Fentz, ConText

Jeg henviser i teksten til min tid på universitetet. Jeg har studeret cand.it.webkommunikation  på Syddansk universitet i Kolding for nogle år tilbage.

En spændende tid 🙂

Skriftlig kommunikation

Da jeg studerede på universitetet for nogle år siden, havde vi et fag, der hed webformidling. Jeg troede, det ville fortælle mig præcis, hvordan jeg skrev en ’god’ tekst til et online medie. Faget koncentrerede sig netop op formidlingen af information på internettet, men formidling er bare et langt bredere begreb end bare et levende sprog i en tekst. Ligesom sproglig kommunikation også er en kompleks størrelse, så er skriftlig kommunikation det også. Det ekstra lag som internettet lægger ovenpå formidlingen, består af den interaktive platform, som giver mulighed for også at kommunikerer i video, lyd og lys.

Kommunikation på skrift består altid af mange dele, der er tekst, billeder, grafik, design, opsætning, font, størrelser, tegnsætning osv. Når det så er placeret online, er der også de interaktive virkemidler, der kan være med til at understøtte kommunikationen. En webtekst skal typisk få dig som læser til at agere på en bestemt måde. De interaktive elementer kan bruges til at ændre din adfærd i form af din læseretning, hvilke knapper du trykker på, hvor dit øje bevæger sig på skærmen m.fl.

Et kommercielt website vil altid have til formål at sælge et produkt. En SEO-tekst har til formål at være fængende, relevant, let læselig, levende, indeholde de aftalte SEO-keywords og ja selvfølgelig at sælge. Alt dette kan sammenfattes til, at en SEO-tekst skal understøtte den brugeroplevelse websitet skaber.

User Experience = God SEO

I webformidling på universitetet gennemgik vi derfor både tekst og skriftlig kommunikation i en bredere forstand, men med en antagelse om, at vi jo ikke uddannede os til journalister, så var det største fokus faktisk på selve opsætningen af tekst på et website. 

I dag er det stadig mit fokus, at en god SEO-tekst er ikke en tekst, der står for sig selv i et Word dokument. En god SEO-tekst er en del af et godt SEO-optimeret website. Selve tekstdelen skal oftest holdes simpel og let forståeligt, da den læses på en skærm og derfor i langt højere grad, end tekster i en fysisk bog, skal kunne skimmes. 

Brugeroplevelsen (user experience) gør brugeren glad, glade kunder gør Google glad … Ergo ranker websitet højere, da Google er en kommerciel virksomhed, der samler på glade kunder, så de fortsætter med at vælge Google, som deres primære søgemaskine.

SEO-tekst er udefra set ret simpelt. Jeg husker, da jeg fik pensumlisten, at den her bog virkede lidt fjollet i forhold til de akademisk tunge bøger, der normalt var en del af pensum på universitetet. Jeg må bare indrømme, at jeg tog fejl. Min faglige bibel for at skrive gode SEO-tekster hedder ’Kort, klart og klikbart – webtekster, der virker’ og er skrevet Nanna Friis. Det er en lille tynd sag på 162 sider, men den er bare så god og praktisk anvendelig.

Bogen: Kort, klart og klikbart - webtekster der virker. Af Nanna Friis.

Kort, klart og klikbart

Jeg har plukket et par gode råd fra bogen til dig:

Læserne ’læser’ eller skimmer teksten i F-form.

Det betyder, at brugeren læser den øverste linje, men jo længere de kommer ned, jo kortere kommer de ud af linjen i den hurtige skimning. 

Altså som et F.

Brugervenlighed er brugerdrevet. Det er ret kedeligt, men det handler om at gøre ligesom andre. Det gør det let for brugeren at finde ting, fordi vi som læsere ved at ’home’ er øverst til venstre, adressen oftest kan findes i bunden, søgefunktionen er i øverste højre hjørne og vises med en lup som symbol osv.

 Din overskrift skal hellere være klar end kæk.

 Det vigtigste råd er universelt:

Skriv så modtageren kan mærke, at der er et menneske bag. 

Kommuniker human to human. Skriv direkte til læseren i et aktivt sprog og fokuser på brugerens behov og ikke på, hvad du gerne vil fortælle.

Webtekster, der virker.

SEO-tekster behøver ikke at være en videnskab, men da den traditionelle måde at tænke tekst på er dybt indgroet i mange af os og derfor er en skarp, anvendelig bog, der lige kan minde os om, hvordan den helt rigtig skal skæres på det online medie virkelig guld værd.

En anbefaling herfra. Det er enkelt og let, hvis du kan undlade at overkomplicere det. Kort, klar og klikbart, det virker! 

Sæt i gang med dine SEO-tekster og optimer hele dit website med SEO for øje. 

Klø på. 

Skriver

Forfatter

Indlægget er skrevet af Stine Fentz, partner i ConText.

Stine arbejder med digital marketing, særligt content marketing, e-mail marketing og social media marketing. Hun elsker kaffe, mennesker og selvudvikling. 

Stine blogger på ConText BLOG om digital marketing, kommunikation og iværksætteri.