Hvad er Inbound Marketing?

– Skrevet af Stine Fentz, ConText 

Inbound marketing - Moderne marketing - Content marketing

  • Inbound Marketing

  • Digital marketing

  • Moderne marketing

  • Content marketing

  • Social media marketing

Undrer du dig også over alle de typer af marketing, der er i dag? 

… Er markedsføring ikke bare markedsføring? 

Svaret er selvfølgelig nej. Det er med de digitale muligheder i dag blevet lidt af en kringlet jungle at finde rundt i. Der er mange alternative veje til at komme ud med sit budskab og få kunder ind i butikken.

Hvad er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en moderne form for marketing, som er opstået i kølvandet på en overeksponering af reklamer. Danskerne er simpelthen ikke længere så modtagelige overfor en traditionel reklames budskab. 

Vi hører og ser så mange reklamer hele tiden i alle døgnets timer, at hjernen har lært at filtrere det fra. Alle de salgsbudskaber, der brøler ud hver dag, bliver bare en del af den støj, der konstant er til stede. Vi overhører det simpelthen. 

Inbound Marketing betyder indgående markedsføring.

Inbound Marketing betyder indgående markedsføring

Hvad skal jeg så gøre?

Hvis du som virksomhed ikke kan reklamere med dit salgsargument og overbevise kunderne om at købe virksomhedens produkt, hvad skal du så stille op i stedet?

Indenfor forretningsstrategi og virksomhedsudvikling ser vi ofte på, om der er primært fokus på ‘inde i virksomheden’ først eller ‘udenfor virksomheden’ først.

  • Et inside-out perspektiv tager udgangspunkt i virksomhedens kompetencer og hvilket produkt, de kan tilbyde markedet.
  • Et outside-in perspektiv tager derimod sit udgangspunkt i markedet og tilpasser virksomhedens kompetencer og produkt ud fra det.

Inside-out perspective vs Outside-in perspective

Moderne virksomheder skal tilpasse sig markedet  ikke omvendt. Derfor finder virksomheden en anden måde at få overbevist kunderne til at købe hos dem.

Inbound Marketing er en form for indirekte markedsføring. Hvis målgruppen overhører alle argumenter om produkt, salg og pris, så må virksomheden fange kundernes interesse på en anden måde og med en ny indgangsvinkel.

Inbound Marketing har til formål at inspirere og engagere målgruppen ved at give dem noget, de har brug for, noget de har interesse i. Det kan være mange forskellige ting, for eksempel ny viden om emner relateret til det produkt, virksomheden sælger, en form for fællesskab eller noget, der kan gøre deres hverdag eller arbejde lidt lettere.

Inbound Marketing har til formål at tiltrække, engagere og glæde kunden.

Inbound Marketing: Attract – Engage – Delight

Målet er at få etableret en relation til den potentielle kunde, men først at forsøge at sælge til kunden, når kunden er klar til at høre dit budskab. Kunden skal flyttes, transporteres eller trækkes om man vil igennem processen.

Traditionel markedsføring vs Moderne markedsføring

Traditionelt set har en virksomhed produceret et produkt, som de gerne vil sælge. De har besluttet sig for, hvem målgruppen for produktet er og hvorfor de skal vælge netop deres produkt. Det sætter de så op i en reklame på tv, radio, en plakat, et banner eller et andet synligt sted, så målgruppen ser eller hører budskabet og får lyst til at købe produktet.

I den situation skubber virksomheden budskabet ud på markedet gennem nogle udvalgte kanaler, der passer til den målgruppe, de gerne vil ramme. Det kaldes derfor push marketing eller en push strategi indenfor marketing.

Salg og marketing har lige så stille udviklet sig. I takt med at den traditionelle push markedsføring ikke havde samme effekt længere og den digitale udvikling samtidig åbnede op for nye muligheder.

Moderne marketing har nytænkt kontakten til målgruppen ved at bruge en indirekte markedsføring, der tiltrækker kunden ved at inspirere og engagere uden at sælge. Det kaldes for en pull strategi eller pull marketing.

Virksomhederne skal altså hive målgruppen ind med indirekte marketing, så de i sidste ende kan sælge deres produkt til kunden. Det er den måde, du som virksomhed kommer igennem til kunden med dit budskab uden at drukne i den støj af reklamer og salgstilbud, som danskerne er blevet så gode til at filtrere fra.

Hvordan laver du så din indirekte marketing?

Når man arbejder med indirekte marketing eller inbound marketing, er det helt centralt, at fokus ikke må være på salg, for så taber man kunderne med det samme. Det skal altså være indirekte marketing i første omgang og først senere i processen er salgsbudskaber relevante.

Formålet er at fange målgruppens opmærksomhed med noget indhold, der er relevant, aktuelt og brugbart. Det er indgående markedsføring, der tiltrækker kunderne.

Det content, der udgør din inbound marketing kan have mange forskellige former. Her er en række eksempler på indhold:

  • Skrive en guide
  • Skrive et blogindlæg
  • Skrive en bog
  • Lave en video
  • Lave en infografik 
  • Holde et foredrag eller webinar
  • Lave en podcast

Indholdet skal inspirere, engagere og servicere kundens behov. Det kan fungere som en udvidet form for FAQ (Frequently Asked Questions) eller et udvidet kundeserviceelement, som kunden finder og bruger i de indledende stadier af sin problemløsningsproces. Det er nemlig sådan, at alle produkter i sidste ende forsøger at løse køberens problem. Det er det, der giver produktet værdi.

Virksomheden producerer altså relevant indhold, som køberen finder, når vedkommende søger efter løsningen på sit problem. Indholdet er relevant og rammer køberen, der hvor vedkommende er i købsprocessen. Indpakningen af indholdet er i tråd med brandet og målgruppens præferencer.

Indholdet skal distribueres

Indholdet, dit content, skal så distribueres, så det bliver tilgængeligt for potentielle kunder. 

Det er blevet muligt at distribuere direkte til kunderne på grund af den digitale udvikling, der har nedbrudt de barrierer, der engang var for direkte kommunikation mellem virksomhed og kunder.

Digitalt skal indholdet udbredes på virksomhedens website, nyhedsbrev, blog og sociale medier. Formålet er, at det kan blive fundet af de potentielle købere. Det skal gøres søgbart og optimeres til søgemaskinen Google, da det er den ubetinget største søgemaskine i Danmark.

Indholdet skal gøres søgbart, så kunderne kan finde det.

Det leder frem til en række andre spørgsmål, du måske også undrer dig over.

Her er 3 konkrete spørgsmål, som du kan også kan læse om her på ConText BLOG. 

  • Hvilket indhold passer til de forskellige medier?
  • Hvilke platforme skal vi i vores virksomhed være til stede på?
  • Hvofor skal jeg sende nyhedsbreve ud?  

Forfatter

Indlægget er skrevet af Stine Fentz, partner i ConText.

Stine arbejder med digital marketing, særligt content marketing, e-mail marketing og social media marketing. Hun elsker kaffe, mennesker og selvudvikling. 

Stine blogger på ConText BLOG om digital marketing, kommunikation og iværksætteri.

Se flere indlæg her