Netværk Netværk Netværk

– Skrevet af Stine Fentz, ConText 

Netværk

Har du været afsted til et netværksarrangement for nylig? 

Hvis du har, kan du så genkende tvivlen? Altså den der tvivl om, hvorvidt det var tiden, energien og investeringen værd? Kender du den følelse?

Er tiden brugt på netværk investeringen værd?
Netværk

Netværk, hvor begynder det?

Min virksomhed, ConText, er helt nystartet, det er derfor absolut nødvendigt for mig at netværke og bare komme ud og møde andre virksomheder, gøre opmærksom på mig selv og suge til mig af ny viden og andres erfaringer. Nu er jeg et ret udadvendt menneske, så jeg nyder det faktisk og føler jeg får meget ud af det. Det er selvfølgelig ikke hver gang, jeg lige rammer plet, men ”networking” har altid været en del af min rejse også som menneske. 

Professionelt startede min rejse som netværker, da jeg var studerende, særligt som studiepraktiksøgende og sidenhen som nyuddannet og jobsøgende. Nu er det så som selvstændig på jagt efter samarbejdspartnere, kunder og sparringspartnere.

Det er dog en overset pointe, at netværk er en stor del af ens private liv også. Det er min oplevelse, at det er her længe før, du skal bruge det i professionelle sammenhænge, at du udvikler den kompetence. 

Personligt har det altid været en del af mit liv. Jeg kan være ”på”, når jeg skal, jeg kan præsentere mig selv for andre og jeg kan læse andre mennesker, så jeg ved hvilken type, jeg kommunikerer med og tilpasse mig det. Det at passe ind i en gruppe af venner, i en ny klasse, på et hold eller i en forening, kræver alt sammen, at du finder ud af, hvem af de mennesker, du ønsker at komme i kontakt med og derefter, at du formår at kommunikere forståeligt til dem. 

Vi finder som mennesker trygheden i det genkendelige, så du vil ofte opleve, at du både privat og professionelt ubevidst (eller bevidst) opsøger folk, der ligner dig selv.

 

Google Succes Online

Jeg har de sidste uger investeret en masse tid på netværk. Jeg har været afsted til små lokale netværksarrangementer, spændende oplæg, foredrag og til større arrangementer som for eksempel Googles Succes Online tur rundt i Danmark, da det startede på Fængslet i Horsens. 

Google Succes Online er knapt så netværksorienteret, som mange andre events, men inspiration fra korte 30 minutters oplæg fra eksperter på hver deres digitale område. Det lykkedes mig dog alligevel at netværke med to andre selvstændige, som jeg havde haft kortvarig kontakt med før. 

Pauserne imellem de forskellige breakouts, som de forskellige oplæg kaldes, var nemlig enormt gode til netværk, fordi det er muligt at snakke med sidemanden eller den person, du møder ved kaffemaskinen om, hvad vi lige har hørt og den nye viden, vi netop har modtaget.   

Kaffe

Netværk i ConText

Netværk kan bruges til meget, men der er også delte meninger om, hvor meget tid, der optimalt set skal bruges på det. Min erfaring fra de sidste ugers 2-3 netværksarrangementer om ugen er, at det er fantastisk at møde en masse spændende nye mennesker, men at det på sigt kan gøre mig mere i stand til at vælge de rigtige nøglepersoner for netop mig, som jeg kan fokusere min energi på og dermed opnå højere kvalitet for den investerede tid i mit netværk.

Jeg glæder mig til at netværke med dig næste gang, jeg er afsted. Tag fat i mig, hvis du har lyst at drikke en kop kaffe (eller kakao, bevares) en dag. Jeg er meget interesseret i samarbejde på tværs af brancher. 

Et stærkt professionelt netværk kan bidrage til, at vi alle kan gøre hinanden bedre og bruge hinandens kompetencer. Sparring giver nyt liv til ideer og sætter skub i tankeprocesser, der kan videreudvikle nye produkter og forretningsstrategier. Vi er intet uden udvikling og intet uden andre, så netværk er aldrig spildt. 

Bliv skarp på, hvorfor du bruger tid på netværk og hvad du gerne vil have ud af det, på den måde bliver du mere fokuseret og opnår mere værdi.   

Forfatter

Indlægget er skrevet af Stine Fentz, partner i ConText.

Stine arbejder med digital marketing, særligt content marketing, e-mail marketing og social media marketing. Hun elsker kaffe, mennesker og selvudvikling. 

Stine blogger på ConText BLOG om digital marketing, kommunikation og iværksætteri.