Sådan producerer du et blogindlæg

– Skrevet af Stine Fentz, ConText 

Et blogindlæg om at skrive blogindlæg

- Hvor meta ...

Skal du til at tage springet ud i online marketing, søgemaskineoptimering og content marketing? Så er du landet det helt rigtige sted. Formålet med dette blogindlæg er at vise dig vejen til optimering af din brug af blogindlæg både som genre og markedsføringsredskab. 

I indlægget deler jeg min viden og erfaring om genren, blogindlæg, med dig. Er du interesseret i min opskrift på, hvordan du producerer blogindlæg til din virksomhed? 

Jeg har lavet et lille ekstra skriv til dig med min opskrift til at producere blogindlæg. Du får en skabelon til opsætning, strukturering og fremgangsmåde helt gratis. 

Alt er nyt

Der er mange nye begreber inden for online marketing. Er du helt ny iværksætter, skal du til at sætte dig ind i mange forskellige grene af markedsføring. Du vil møde mange meninger og holdninger til alle disciplinerne, og stor forvirring om deres sammenhæng. Jeg kan ikke love dig, at det hele bliver let bare ved at læse min guide, men jeg kan love dig, at følger du guiden step by step, så får du en overskuelig tilgang til forståelsen og produktionen af dine blogindlæg. 

En ting er dermed tjekket af listen. Du skal selvfølgelig stadig selv gøre arbejdet, men opskriften her har hjulpet mig i min business til at føle mig hjemme i blog-land og det er mit håb, at den også kan hjælpe dig godt på vej. 

God fornøjelse. 

Indsamling af ny viden er en tidsrøver, særligt når du er nystartet selvstændig. Jeg har selv været der for ikke så længe siden. Faktisk kan man godt sige, jeg stadig er der på mange områder. Den digitale marketing strategi for min egen forretning, ConText, er ved at være på plads, men nu er det nye programmer og systemer til produktion, jeg bruger tid på at sætte mig ind i.

Jeg elsker ny viden og kunne gå i skole resten af livet, hvis det var muligt, men det kan stadig hurtigt blive overvældende, når der er for mange projekter i gang på samme tid. Jeg håber, du kan bruge guiden her til at komme i mål med en enkelt del af det store billede.    

Blog

Hvad er et blogindlæg?

En blog kommer af ordet weblog. Det startede som en logbog online eller en offentlig dagbog. Mange forbinder stadig begrebet med en livsstilsblog, hvor en blogger fortæller om sit liv, deler sine holdninger og promovere relevante produkter for sit publikum. 

Det, vi taler om her, er en virksomhedsblog eller en ‘corporate blog’. Det handler ikke om en person, men om at positionere en virksomhed som ‘thought-leader’ eller bare ekspert. 

Samfundet bruger utrolig mange eksperter uden at kvalificere hvorfor eller hvordan, de er eksperter. Det afføder, at vi som forbrugere har et ‘overload’ af information fra eksperter og derfor i mindre grad tillægger begrebet værdi.

Når vi konsumerer så meget information hver eneste dag lukker vores hjerner ganske enkelt ned og filtrerer kraftigt i, hvilke input vi faktisk tager imod. Derfor er marketing en organisk størrelse, der hele tiden ændre sig, udvikler sig og tilpasser sig.

Et blogindlæg er en måde, hvorpå en virksomhed kan skrive direkte til en målgruppe. Det er ikke en artikel eller en salgstekst, men en kommentar til et aktuelt emne, en guide til at hjælpe målgruppen og gøre dem nysgerrige, eller en video, der viser, hvordan et produkt bruges. 

Indholdet har ikke nogen emnebegrænsninger, men det har en modtager og er ikke som en dagbogsform indadrettet. Det lægges offentligt tilgængeligt på virksomhedens website og det skal søgemaskineoptimeres, så det bliver synligt for Google. Det kan distribueres på sociale medier for at opnå større synlighed og trafik til indlægget eller for at skabe tyngde i indholdet på den pågældende sociale platformen.  

Websitet er et kontrolleret medie, som virksomheden selv ejer. Det er derfor muligt at gøre indholdet til dit eget, som er genkendeligt både i struktur, form og format. Med det mener jeg opsætning af tekst, font, visuelle virkemidler, valg af billedmedie, video, grafik, dokument til download, lyd (typisk podcast) og emner, der både rammer målgruppen i starten af kunderejsen med inspirationstips og i slutningen af kunderejsen, hvor modtageren er langt mere købsparat. 

I modsætning til medier, som fx Facebook, som bestemmer mediets rammer og du som virksomhed skal tilpasse dit budskab og dit indhold til platformens muligheder og desuden tilrette dem hver gang, Facebook beslutter at lave ændringer, så har du her selv kontrollen til at opsætte det og forme det, som du vil og som det passer bedst til din virksomhed eller dit brand.

Hvordan kan jeg bruge et blogindlæg?

Et blogindlæg er en måde at tiltrække kunder til din butik. Tænk på din egen adfærd, når du skal købe noget. Der er forskel på kunderejsen for en pakke tyggegummi og en havetraktor. Mangler du tyggegummi, går du som regel bare ind i en butik og køber det. 

Det gør du selvfølgelig ikke bare og som businessuddannet, kan jeg sagtens skrive en hel rapport om, hvad du kan gøre for at optimere kunderejsen og få kunden til at vælge netop dit brand af tyggegummi, men det er en omfattende forklaring til en anden gang, et andet sted og på et andet tidspunkt. Pointen er at kunderejsen ved køb af tyggegummi er kort og ukompleks. Et køb af en havetraktor er en lidt mere komplekst køb og dermed en længere kunderejse. 

(Her vil jeg lige helgardere mig ved at huske på at alt marketing tager udgangspunkt i en gennemsnitlig/bonus pater/persona type. Der er selvfølgelig en specialiseret gartner, som ikke har en lang kunderejse, hvis den gamle havetraktor er gået i stykker og han skal bruge en ny med det samme.)

Lad os tage mig som eksempel. Jeg er kvinde, 34 år, 2 delebørn og bor ellers alene i hus. Hvis nu vi tager udgangspunkt i kunden Stine her, som skal købe en havetraktor (ikke at jeg har brug for det i min minihave). Min første tanke efter at have erkendt et behov ville være: ‘det aner jeg intet om!’. Hvor skal jeg finde ud af noget om det? Det skal jeg selvfølgelig på Google.

Jeg skriver ‘havetraktor’ på Google og får smidt 20 produkter i hovedet på Google shopping (øverste produkter i SERP (search engine respons page)), men jeg aner intet om, hvad jeg skal købe endnu, så webshoppen kan lokke nok så meget med gratis fragt eller hvad de forsøger sig med i dag, men det virker ikke, for det er ikke der, Stine er i kunderejsen.

Først skal jeg finde ud af, hvad jeg har brug for at vide, for at vælge rigtigt. Mit spørgsmål til dig er så, hvad søger Stine her så på som det næste på Google? Det kunne fx være et spørgsmål eller nogle søgeord, der præciserer søgningen fx ‘græsplænens størrelse ved havetraktor?’. Det er lige her dit blogindlæg bliver meget relevant. Svarer du på brugernes spørgsmål, så kommer du op på Google, men du skaber også tillid mellem dig og din potentielle kunde. Tillid er en forudsætning for salg, det er derfor den grundsten, du lægger til relationen i dit blogindlæg.

Når Stine så er kommet ind på dit blogindlæg, der fint forklarer om, hvornår de anbefaler en havetraktor: størrelse af plænen, valg af el, benzin eller hvad der nu ellers er af muligheder (jeg aner virkelig intet om det), så kan du modne hende ved at tilføre viden, øge tilliden og få Stine skridtet videre over på dit website eller din webshop. Derefter vil jeg som kunde være et nyt sted i rejsen, da jeg er blevet flyttet frem i kunderejsen, pipeline eller ned i salgstragten alt efter hvilken terminologi, du foretrækker.

to blog or not to blog

Hvad skal et blogindlæg indeholde?

Blogindlægget skal indeholde noget værdi for din målgruppe. Det kan være viden i en eller anden form. Jo mere brugbart jo bedre for konverteringsraten, derfor findes der mange guides, tjeklister, skabeloner, cases, tips og tricks, gode råd fra eksperten og længere, dybdegående artikler.

Indholdet skal planlægges med udgangspunkt i målgruppen, værdiskabelse og formål. Formålet med dit blogindlæg er typisk en mikrokonvertering: at rykke din læsere videre i kunderejsen ved fx at tilmelde sig din e-mail liste.

Et ekspertindlæg kan fx indeholde den nyeste viden inden for dit felt, som du netop har set offentliggjort i en avisartikel, en pressemeddelelse eller ved en lancering på en konference. Du har viden og kan formidle den til dine læsere.

En sammenligning af to produkter, en demonstration af brugen af et produkt eller en guide til at få det bedste ud af dit nye produkt. Det hjælper enten på udvælgelsesprocessen, viser produktet fx på video eller har en kundeservicefunktion, som sikrer tilfredse og tilbagevende kunder.

Blogindlægget skal ligge på en unik side på websitet og kan derfor bruges til at få kunden videre i kunderejsen. Det kan være ved call to actions som fx links til andre blogindlæg, der besvarer flere relevante spørgsmål, links til produktet inde på webshoppen eller en pop-up med mulighed for at tilmelde sig en e-mail liste.

Er dit blogindlæg fyldt med gode råd, men for at få den sidste del eller en ekstra ting, skal brugeren ‘købe‘ produktet til 0 kr og få det tilsendt på e-mail. Den ekstra værdi er en såkaldt content upgrade, der er i relation til indlægget og en udvidelse, men ikke en decideret freebie.  

Hvis tjeklisten som i eksemplet her kun kan fås ved at afgive en e-mail adresse, kaldes det for gated content. Det er hegnet ind og du skal lukke lågen op før, brugeren får  adgang. Det kan give god værdi og et incitament til at tilmelde en e-mail liste. Det er dog vigtigt, at du ikke kalder det ‘gratis’. I Danmark har forbrugerombudsmanden bestemt, at hvis det koster din e-mail adresse, så er det ikke gratis.     

 

Øvelse: Lav en brainstorm over, hvad der kunne være relevante emner for dine kunder? Opdel emnerne i 3 kategorier alt efter om det er starten af kunderejsen, midten af kunderejsen eller slutningen af kunderejsen. Sæt dig i kundens sted og forestil dig aktiviteterne eller endnu bedre lav en undersøgelse, se på eksisterende data eller spørg nogle kunder, der allerede har købt og nogle i en potentiel målgruppe. Det vil give dig konkrete brugbare ideer, der giver værdi for dine kunder. 

Det kan godt være, det er gratis at skrive et blogindlæg, men det kræver tid og ressourcer at ramme plet.

Hvordan strukturer jeg mit blogindlæg?

Strukturen på dit blogindlæg kan selvfølgelig være præcis, som det passer til din virksomhed eller dit brand, men ligesom ved opbygningen af et website, så findes der nogle gængse konventioner, som gør det lettere for læseren at navigere i på bloggen og i blogindlægget, så de kan finde den rette information hurtigt. 

God kundeservice giver troværdighed og glade kunder. Det gælder også i opbygningen af dine blogindlæg. Servicér dine kunder med lækkert indhold, der giver værdi – som de faktisk kan bruge til noget! 

Består dit blogindlæg af ren tekst, tekst og billeder/infografik, eller en video? Her gælder de samme rammer, som på andre websider med webtekst: Læsevenligt også på mobil, korte afsnit, brug fremhævet tekst, kursiv, info-bokse, overskrifter i forskellige niveauer, understøttende billeder, forklarende infografik, punktopstillinger osv. Læs mere i blogindlægget ‘Hvad er en god SEO tekst?’ 

Online kommunikation skal fange læseren hurtigt, da forbrugerne har rigtig mange muligheder. Lav derfor din standard opsætning for et blogindlæg ens, gerne med et banner øverst, en fængende overskrift og en forfatterboks og mulighed for at kommentere nederst.

Jeg havde selv svært ved at strukturere selve indholdet i et blogindlæg i starten og søgte efter en god skabelon. Jeg endte med at lave min egen. Den virker for mig. 

Du kan modtage skabelonen til opsætning, strukturering og tilgang til blogindlæg på mail ved at trykke på knappen. Det er helt gratis (det koster din e-mail adresse og du kan afmelde dig igen med et enkelt klik.) 

Blogskabelonen virker for mig. Jeg håber, du også kan få noget ud af den og ellers er du velkommen til at lade dig inspirere og så at tilpasse den til netop dine behov og ideer. 

Stine Fentz
ConText

Forfatter

Indlægget er skrevet af Stine Fentz, ejer af ConText.

Stine arbejder med online marketing og digital strategi.  Særligt er hun specialist i content marketing og strategisk online marketing.  

Stine elsker kaffe, mennesker og selvudvikling. 

Stine blogger på ConText BLOG om digital strategi, online marketing, kommunikation og iværksætteri. 

Læs flere blogindlæg fra ConText