Sådan vælger du den rigtige samarbejdspartner

– Skrevet af Stine Fentz, ConText 

Vælg de rigtige samarbejdspartnere

Vil du være den bedste? Så skal du også samarbejde med de helt rigtige.

Når du som professionel har drukket kaffe med folk i dit netværk, har du nok tænkt, at der var en mening med det. Om du skal sælge, samarbejde eller ansætte, så er netværk et vigtigt middel til at nå målet. 

… Der må dog være en vis grad af retning på netværk, møder og kontakter, ligesom alt andet inden for business, skader det at famle i blinde, men en klar strategi og målsætning giver hvert møde et konkret formål.

Her får du en guide i 3 trin til at udvælge de helt rigtige samarbejdspartnere til din virksomhed.

Er du en online haj, en tanketorsk eller bare en strandet hval?

Det man godt kan lide at gøre, gør man som regel godt.

– Peter Plys 

Er du skarp til digital marketing, en rigtig online haj, som bare boltrer sig i havet af digitale muligheder?

Sådan kan jeg godt føle mig engang imellem, men i samme øjeblik er jeg overbevist om at universet hørte mine tanker. Så kan jeg være stensikker på, at så driller teknikken pludselig igen og så er jeg blot en strandet hval, der ikke kan komme videre med alt det, jeg har på hjerte.

Har du til gengæld styr på teknikken, men føler du, at du kan være lidt af en torsk til at se sammenhængene i det indhold, du udgiver? Er du ikke den fødte skribent og tekstforfatter, og forstår du ikke helt det der storytelling? 

Alle kan ikke være gode til det hele. Fokusér på det, du er god til og lad andre om det, de er gode til. Det, du gør, bliver du god til. Vil du være bedst, kræver det, at du vælger de rigtige samarbejdspartnere for din virksomhed, så du kan give størst værdi til dine kunder. 

3 trin til valg af samarbejdspartnere

Den værdi du yder for kunderne kan du optimere ved, at samarbejde med gode folk på områder, hvor du ikke er den bedste. Brug istedet mere tid på dine kernekompetencer og vælg skarpe samarbejdspartnere, så den samlede værdi for kunden hele tiden øges. 

  • Punkt #1 --- Analyser din virksomheds kernekompetencer.
  • Punkt #2 --- Forestil dig dit drømmescenarie for fremtiden.
  • Punkt #3 --- Close the gap.

Strategi & Målsætning

Sammensæt de rigtige kompetencer og luk ressourcehullet i din virksomhed. Den fleksible løsning giver dig mulighed for at benytte de bedste ressourcer, med de bedste kompetencer, indenfor dit problemfelt. Kvalitet i dit færdige produkt er det, der giver din virksomhed succes.

Kom i gang med analysen og vælg den eller de rette samarbejdspartnere til din virksomhed.

Vær en haj til det, du er god til og få hjælp til det, du er mindre god til, så du hverken bliver en torsk eller en strandet hval, for det får dine kunder ikke nogen værdi ud af.  

Forfatter

Indlægget er skrevet af Stine Fentz, partner i ConText.

Stine arbejder med digital marketing, særligt content marketing, e-mail marketing og social media marketing. Hun elsker kaffe, mennesker og selvudvikling. 

Stine blogger på ConText BLOG om digital marketing, kommunikation og iværksætteri.